Sunday, April 1, 2007

פרופסור זליג לבעיות לב 4

לאחר קבלת הדו"ח עם בדיקות הדם ומצבה הנוכחי של ענת מדוקטור חנש, החלטתי שהחולה ענת צריכה לגשת בדחיפות לבית החולים ולעשות צינתור, לצורך הערכה של גודל מחלת כלי הדם של הלב.
אך ישנן כמה שיטות האפשריות לטיפול
: באוטם שריר הלב והם
1.
הרחבת עורק מוצר באמצעות בלון אל אזור החסימה, שהתגלה באנגיוגרפיה כלילית, מעבירים, דרך צנתר, בלון מוארך, חזק ודק. ממקמים את הבלון המרוקן בתוך חללי העורק המוצר ומנפחים אותו בכוח באמצעות נוזל. הניפוח מרחיב את הסתימה. עכשיו מרוקנים את הבלון ומרחיקים אותו. ברוב המקרים (90%) מצליחים להרחיב את הסתימה במידה ניכרת.ההרחבה באמצעות
בלון אינה מוציאה את החומר השומני שגרם לסתימה, אלא משנה את צורתו ומצמידה אותו אל הדופן כך שיבלוט פחות.
2.
הרחקת הסתימה מבפניםישנן כמה דרכים להרחקת סתימה מתוך חלל העורק באמצעות צנתר.חיתוך בלהב - אתרקטומיה.
דרך צנתר מעבירים לתוך חלל הסתימה להב קטן, המסתובב ומקלף שכבות מן הגוש החוסם. השכבות המקולפות נשארות בתוך הצנתר, ומורחקות יחד אתו.
פירור במקדחה דרך צנתר מעבירים מקדח קטן, המסתובב בתוך חלל הסתימה במהירות גבוהה מאוד ומפורר אותו לחלקיקים זעירים הנשטפים עם הדם. בשיטה זו ניתן להשתמש כאשר הגוש החוסם עבר הסתיידות וקשה להרחיב אותו באמצעות בלון או לחתוך אותו בעזרת להב.
הרס הסתימה בקרן לייזר. דרך צנתר מעבירים עד לסתימה סיב, שמקצהו אפשר לשחרר קרן לייזר.
הלייזר הורס את הגוש החוסם בחום, וגורם לאיודו ולהיעלמותו. שיטה זו עדיין ניסיונית, ואין משתמשים בה באופן שגרתי.
3.
הרס הסתימה בגל על-קולבמקרים של התקף לב, הסיבה לסתימה הפתאומית היא קריש דם. את הסתימה הנוצרת על ידי קריש הדם ניתן להרחיב בעזרת בלון. לפעמים משתמשים בהזרקה ישירה אל תוך העורק הכלילי (דרך צנתר) של חומר ממיס קרישים. פותחה שיטה, שבעזרתה ניתן לפורר את הקריש באמצעות גלי קול בתדירות גבוהה (אולטראסאונד). את הסיב המפיק את גל העל-קול מעבירים בעזרת צנתר עד לאזור הקריש, ושם ניתן לפורר אותו.
חשוב מאוד- עליך לדעת כמה שיותר על המחלה ולהיות מודעת לעצמך! לכן, ברצוני שתקראי בעיון

נתונים סטטיסטים על המחלה: כ- 600,000 ישראלים סובלים מעודף כולסטרול, פחות ממחציתם (240,000) מטופלים בתרופות להורדת כולסטרול. כמחצית מכלל מקרי המוות באירופה (49%), נגרמים עקב מחלות לב וכלי דם (494,382 מקרי מוות בשנת 2002).
גם בארה"ב מחלות אלו הן גורם התמותה העיקרי כיום. מחלות לב וכלי דם הן גורם התמותה העיקרי בקרב נשים בכל ארצות אירופה, יותר מאשר סרטן השד. מחלות לב וכלי דם פוגעות ביותר מ- 17 מיליון אנשים בכל שנה – פי 6 יותר מאיידס-HIV/
מחלות לב הן גורם התמותה השכיח ביותר במדינות האיחוד האירופי - הן אחראיות ליותר מ- 744,000 מקרי מוות בכל שנה. אחד מבין שישה גברים (17%) ואחת משבע נשים (16%) ימותו ממחלות אלו. כיום בעולם חיים לפחות 13.2 מיליון אנשים שעברו התקף לב ושסובלים ממחלות לב כליליות.
במדינת ישראל כ- 40,000 איש עוברים התקפי לב מידי שנה. במדינת ישראל כ- 17,000 איש נפטרים ממחלות לב מידי שנה.
מספר חולי הלב במדינת ישראל מוערך בכ- 400,000.
כעת, שאת יודעת כמה קל זה לחלות במחלה זו וכמה היא נפוצה, אני בטוחה שזה ידרבן אותך להתמיד ולהשגיח על עצמך בקפדנות!
------------------------------------------------------------------------------------------------------
לאחר שחזרה ענת מהצינתור וקיבלתי לידי את תוצאות הטיפול הגעתי למסקנה שענת כרגע בריאה אך יש לה רמת כולסטרול גבוהה כשל אביה והיא חייבת לשמור על אורך חיים בריא וכמובן על תזונה שונה מהרגלה.בנוסף חייבת ענת לקחת תרופות נגד טסיות (אספירין, פלביקס), חוסמי בטא, מעכבי האנזים ACE, וסטטינים (להורדת כולסטרול בדם).
כמו כן אבקש ממך דוקטור חנש לבדוק את הנושא ואת מידת הצורך לגבי התזונה
בברכה
פרופסור זליג

2 comments:

Tsahi said...

אני הייתי מציע לה לעשות מעבר לבדיקות ולפניה לדיאטנית לעשות עוד משהו- לפנות לחברה שעוסקת גם במעקב התקפי לב.
ואם יש להם מוקד- זה הכי טוב- ככה אם יש ספק- אין ספק.

Unknown said...

המון אנשים בארץ הינם בקבוצת סיכון להתקפי לב עקב תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית. צריך לעשות יותר פעילויות הסברה בנושא ולשנות את אורח חיינו.
רשלנות באבחון אירוע לבבי